SMALL INJECTION QUANTITY LEARNING PROCEDURE <4D5, 4M4>
--------------------------------------------------------------------------------
PURPOSE
To keep emission and noise level at adequate levels, the engine-ECU must learn injector fuel injection in idle mode.
During learning, the engine-ECU calculates actual injection from each cylinder based on changes in engine speeds and corrects pilot injection control. It then keeps records of this amount of correction as a learned value.
For this reason, after the engine-ECU or injector is replaced, learning must be executed using the M.U.T.-III.
note Engine friction changes or injector deterioration over time may cause fluctuation in pilot injection. After use over time, it may prevent injection of an accurate amount of fuel according to the indication by the engine-ECU. This is why learning must be executed again periodically.
For this reason, the engine-ECU periodically leans injection according to the cumulative mileage.
Note that making the M.U.T.-III learn again resets the cumulative mileage.
note The engine sound may change or idling engine speeds may increase during injection learning. These are not abnormalities.
--------------------------------------------------------------------------------
LEARNING PROCEDURE
1.After the ignition switch is in "LOCK" (OFF) position, connect the M.U.T.-III to the diagnosis connector.
2.Put the vehicle in the following idling stable conditions:
Engine coolant temperature: 80 - 90°C
Fuel temperature: 30 - 100°C
Intake air temperature: -30 to 100°C
Barometric pressure: 70 kPa or more
Automatic transmission fluid temperature: 60°C or higher
Lamps, A/C condenser fan and all accessories: OFF
Transmission: Neutral <M/T> or "P" range <A/T>
Power steering: Static state
3.Select " SPECIAL FUNCTION" from the function menu.
4.Select "Learning" from the SPECIAL FUNCTION menu.
5.Select SMALL INJECTION QUANTITY LEARNING from the SPECIAL FUNCTION menu to execute learning.
caution
If the vehicle conditions go out of the learning conditions during idling, learning is interrupted.
To reexecute learning, the ignition switch must once be turned off.
6.Continue idling for about 3 minutes before learning is completed.
7.Confirm that the engine warning lamp is off. If it still blinks, reexecute learning.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Мои наблюдения такие:
если приехать в место назначения и заранее, перед переводом селектора передач в режим паркинга, выключить ближний свет, выключить кондиционер (вернее вообще выключить климат - поставить в OFF) и чтобы не работало радио, вообщем если будут все потребители выключены то...
после перевода селектора передач в "P" секунд через 15 нагрузка на двигатель на слух увеличивается, возможно при этом немного возрастают обороты и машина на холостом ходу входит в процедуру самобучения! Продолжается измененный звук работы двигателя примерно секунд 15 либо 30 либо 60 - всякий раз по разному!
Коробка передач должна показывать напряжение не более 2 вольт - обязательное условие.
А наш ОД процедуру обучения впрыску не проводит - нет у них такой услуги! Я уже узнавал. Да и зачем теперь он нам

Заметил этот факт случайно. Просто было открыто окно - иначе бы не услышал вообще! Сперва подумал что кондиционер выключить забыл - такой же звук, как при включении муфты кондиционера - но нет это был звук режима самообучения!
Upd.
Кстати, одно из условий выполнения самообучения это
Engine coolant temperature: 80 - 90°C
У меня постоянно 88 градусов. На трассе при 180-ти тоже 88-87!
Может, те у кого температура за 90 и не проходят такой режим, при остановке на хх, а CoolBDW?

